12 juni 2026

Spaar mee tijdens het WK en maak kans op mooie prijzen!

De komende weken staan volop in het teken van het WK en ook onze winkel staat achter ons oranje. Daarom hebben we een leuke WK-spaaractie waarmee je kunt sparen voor gratis aardbeien én kans maakt op mooie prijzen!

Bij iedere bak aardbeien ontvang je stempels voor je spaarkaart. Heb je een volle kaart? Dan ontvang je gratis aardbeien van eigen teelt.

Maar dat is nog niet alles. Lever je volle spaarkaart in met je 06-nummer en maak automatisch kans op één van de volgende prijzen:

• € 100,- shoptegoed bij By Broersen
• Een WK-pakket t.w.v. € 50,-
• Een kist met 8 bakken heerlijke aardbeien

De actie loopt nog de gehele maand juni, dus er is nog volop tijd om mee te sparen.

Kom langs in onze boerderijwinkel, steun Oranje en spaar ondertussen mee voor gratis aardbeien en mooie prijzen. We wensen iedereen veel succes én natuurlijk veel WK-plezier!

Hup Holland Hup! 🇳🇱🍓

Spaar mee tijdens het WK en maak kans op mooie prijzen!

8 juni 2026

Samenwerken met de natuur met behulp van de nieuwste innovaties! 

Aardbeien komen regelmatig in een negatief daglicht te staan als het gaat om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Toen wij jaren geleden begonnen met onze aardbeienteelt (20 jaar geleden, hebben wij daarom direct een andere keuze gemaakt. Niet vechten tegen de natuur, maar juist samenwerken mét de natuur.

Onze visie is helder: wij willen zo smaakvol, gezond en duurzaam mogelijke aardbeien telen. Daarbij streven wij naar een teelt met 0,0 chemie. Om dat voor elkaar te krijgen investeren wij voortdurend in nieuwe technieken, innovatieve oplossingen en natuurlijke teeltmethoden.

De smaak van onze aardbeien staat voorop, maar minstens zo belangrijk vinden wij de manier waarop ze worden geteeld.

 

NIEUW: Wij geven ook rondleidingen over onze aardbeienteelt, zodat jij alles te weten kunt komen over onze aardbeienteelt. Reserveer via onze webshop voor onze rondleiding: KLIK HIER!

Samenwerken met de natuur met behulp van de nieuwste innovaties! 

Onze nieuwste innovatie: de UV-robot

Sinds dit jaar maken wij gebruik van een innovatieve UV-robot om meeldauw op een natuurlijke manier te bestrijden. Meeldauw is de meest voorkomende schimmelziekte binnen de aardbeienteelt en kan grote invloed hebben op de gezondheid van het gewas.

De robot rijdt iedere nacht zelfstandig door de kas en schijnt UV-licht op de aardbeienplanten. Dit UV-licht is een natuurlijke vorm van licht die de ontwikkeling van de meeldauwschimmel remt en bestrijdt. Doordat de behandeling dagelijks plaatsvindt, kunnen we de ziektedruk op een effectieve manier laag houden zonder gebruik te maken van chemische middelen.

Met deze techniek zetten we opnieuw een belangrijke stap richting onze ambitie om aardbeien met 0,0 chemie te telen. Het is een mooi voorbeeld van hoe innovatie en natuur hand in hand kunnen gaan om te komen tot een gezonde, duurzame en smaakvolle aardbei.

Weerbare planten als basis

Wij geloven dat gezonde planten de basis vormen voor gezonde en smaakvolle aardbeien. Daarom richten wij ons niet alleen op het bestrijden van problemen, maar vooral op het versterken van de plant zelf.

Een sterke, weerbare plant is beter bestand tegen ziektes en plagen en produceert bovendien smaakvolle vruchten van hoge kwaliteit.

Organische bemesting en biostimulanten

Sinds enkele jaren werken wij met organische bemesting. Hierdoor groeien onze planten op een rustige en natuurlijke manier. De planten worden sterker en ontwikkelen een betere weerstand tegen ziektes en plagen.

Daarnaast gebruiken wij biostimulanten. Dit zijn natuurlijke producten die de groei, vitaliteit en weerbaarheid van de plant ondersteunen. Op deze manier helpen wij de plant zichzelf te beschermen. Dit alles brengt meer arbeid met zich mee, maar wij zijn overtuigd van de voordelen!

Natuurlijke vijanden aan het werk

In onze kassen zetten wij verschillende soorten natuurlijke vijanden in om plagen onder controle te houden.

Deze nuttige insecten zorgen voor een natuurlijk evenwicht in het gewas. Doordat zij schadelijke insecten bestrijden, is het in de meeste gevallen niet nodig om chemische gewasbescherming toe te passen.

Het mooie van deze aanpak is dat de natuur veel werk voor ons doet. Wij creëren de omstandigheden, de natuurlijke vijanden doen de rest.

Ondersteuning op bio-energetische wijze

Ook ondersteunen wij onze planten op bio-energetische wijze. Eén van de toepassingen hiervan is gevitaliseerd water.

Hiermee voorzien wij onze aardbeienplanten van water dat bijdraagt aan een vitale groei en een sterke plant. Een weerbare plant kan immers beter omgaan met invloeden van buitenaf.

Duurzame keuzes, ook als het lastig wordt

Onze manier van telen vraagt om extra investeringen, meer aandacht en vaak ook hogere kosten. Toch kiezen wij hier bewust voor, omdat wij geloven dat dit leidt tot een gezonder, smaakvoller en duurzamer product.

Tegelijkertijd vinden wij het belangrijk om eerlijk en transparant te zijn. De natuur laat zich namelijk niet altijd sturen.

In uitzonderlijke situaties kunnen extreme weersomstandigheden of een hoge ziektedruk ervoor zorgen dat een plaag of ziekte niet meer voldoende onder controle te houden is met biologische of natuurlijke maatregelen alleen. Op zo’n moment staan wij voor een keuze: een complete oogst verloren laten gaan of eenmalig ingrijpen.

In die uitzonderlijke gevallen kunnen wij kiezen voor een gewasbeschermingsmiddel met een zo laag mogelijke milieu-impact. Zie het als de verbanddoos die je liever niet gebruikt, maar wel achter de hand wilt hebben voor noodgevallen. Gelukkig hoeven wij deze verbanddoos meestal niet te gebruiken, maar het is fijn om deze achter de hand te hebben. Hierdoor zijn onze aardbeien rond de 95% van de gevallen zonder chemie geteeld en daar zijn wij trots op, maar we blijven innoveren om de 100% te behalen!  Wij vinden het duurzamer om een gezonde oogst te behouden dan om grote hoeveelheden voedsel verloren te laten gaan.

Onze ambitie

Onze ambitie is duidelijk: aardbeien telen met 0,0 chemie.

Dankzij innovaties zoals de UV-robot, het gebruik van natuurlijke vijanden, organische bemesting en andere duurzame technieken komen wij ieder jaar dichterbij.

Zo blijven we werken aan aardbeien die niet alleen heerlijk smaken, maar ook met zorg voor mens, natuur en toekomst worden geteeld. Want uiteindelijk geloven wij dat je dat proeft.

 

NIEUW: Wij geven ook rondleidingen over onze aardbeienteelt, zodat jij alles te weten kunt komen over onze natuurlijke manier van telen. Reserveer via onze webshop voor onze rondleiding: KLIK HIER!

14 oktober 2024

Waar staan wij voor?

PUUR GENIETEN!

Waar staan wij voor en waarom doen wij wat wij doen? Dit zijn voor ons belangrijke vragen om te beantwoorden om dagelijks met passie, trots en dankbaarheid aan het werk te gaan.

  • Puur: Wij kiezen voor pure producten zonder onnodige toevoegingen. Wij blijven dicht bij de natuur en gebruiken hierbij ons boerenverstand.
  • Genieten:  Op onze boerderij willen wij bezoekers laten genieten van onze boerderij en de producten van de boerderij.
  • Breed publiek: Wij willen gezond en puur eten toegankelijk maken voor een breed publiek voor nu en in de toekomst!
  • Beleving: Jong en oud leuke ervaringen met gezond en puur voedsel mee geven op onze boerderij. Wij willen gezond eten leuk en lekker maken!
  • Lokaal: Wij werken samen met lokale boerderijen en producenten van lokaal en puur voedsel. Door deze producten te kopen in onze winkel draag jij bij aan de ontwikkeling van je eigen omgeving.
  • Seizoensproducten: Wij willen mensen weer bewuster leren omgaan met voedsel en ook opnieuw kennis laten maken met dé seizoensproducten van eigen bodem.
  • Smaakvol: Wij geloven dat gezond en lekker eten samen gaan en dat smaak de manier is om mensen gezonder te laten eten. Als iets goed smaakt dan komen mensen ervoor terug! Als mensen ergens meerdere malen voor terug komen dan wordt het een routine, waardoor het eetpatroon voor de lange termijn wordt verbeterd.
  • Samenwerken: Wij werken samen met de natuur, zodat wij een zo’n natuurlijk mogelijk product kunnen telen.  Deze manier is niet eenvoudig, maar wij willen een onderscheidend product met meerwaarde telen!
  • Passie: Samen met al onze werknemers werken wij dagelijks met passie voor het bedrijf en de producten! Samen bouwen wij aan een plek waar de omgeving van kan genieten!
  • Nederlandse boeren: Wij hebben zowel biologische als gangbare producten in onze winkel. Wij kijken verder dan een keurmerk en vinden dat alle boeren in Nederland een belangrijke functie hebben in ons voedselsysteem, waarbij beschikbaarheid en voedselzekerheid erg belangrijk zijn. De Nederlandse boeren zijn de beste van de hele wereld!

 

Waar staan wij voor?

23 maart 2024

”HET EERSTE KISTJE” LEVERT RECORDBEDRAG VAN €40.200,- OP!

Het was alweer de vierde maal dat het eerste kistje witte asperges, het witte goud, by Broersen werd geveild onder lokale bedrijven waarvan de opbrengst ten goede komt aan het goede doel. De veiling van het eerste kistje 2024 vond net als in 2022 plaats in de BroekerVeiling te Broek op Langedijk en leverde dankzij alle aanwezige bedrijven en donateurs middels een Amerikaanse veiling een ongekend recordbedrag op! De opbrengst van maar liefst €40.200,- komt ten goede aan Stichting ParkinsonFonds. Beter hadden wij het Noord-Hollandse aspergeseizoen by Broersen niet kunnen aftrappen.

Het diner

Ruim 100 aanwezigen van circa 30 verschillende lokale bedrijven waren getuige van deze bijzondere avond. Net als 2022 vond het evenement namelijk plaats op een wel heel bijzondere locatie, namelijk de oudste veiling van de wereld: de BroekerVeiling. De locatie waar vroeger ook alle lokaal geteelde producten werden geveild en op deze avond de asperges van Noord-Hollandse bodem.

De avond werd geopend door de gebroeders Sem en Kay Broersen, waarbij er met alle aanwezigen is geproost op een goede aspergeoogst en ook de keuze voor het goede doel van dit jaar werd toegelicht. Vervolgens deelden Erna Wempe en Marieke Neesen-Barten met mooie maar ook ontroerende woorden hun ervaring met deze ziekte. Directeur van het ParkinsonFons Lex Knobben nam ook het woord om toelichting te geven over Stichting ParkinsonFonds om een beeld te geven waar het geld van de donateurs terecht komt en waar het voor wordt ingezet.

Tussen de sprekers door werd er een heerlijk 4 gangen asperge-diner verzorgd door Restaurant ’t Bakkershuys.

De veiling

Na het diner verplaatsten we ons naar het veilinghuis en werd het eerste kistje in stijl met de vloot naar binnen gevaren door Ilse, Kay en Sem. Met Ronald Stuvel als veilingmeester werd het startsein van de veiling gegeven rond 21 uur. Vanaf dat moment konden bedrijven bieden op het eerste kistje. Het kistje werd geveild op Amerikaanse wijze. Dit is een veiling bij opbod, waarbij elke bieder het bedrag betaalt waarmee hij de geboden prijs verhoogt. Op die manier draagt iedereen bij aan het eindbedrag. De veiling eindigt op het moment dat het vorige bod niet meer overboden wordt. Wie het laatste bod uitbrengt, wint het eerste kistje asperges. Het enthousiasme en de concurrentie tussen de bedrijven was goed te merken, want het overbieden bleef aanhouden. Een vorige record van 23.000 euro werd na een rustig begin al snel overboden, waarna er geen einde aan leek te komen. Uiteindelijk sloeg de veilingmeester Ronald Stuvel af bij een duizelingwekkend bedrag van 40.200 euro waarbij Marieke Neesen-Barten als laatste bieder met het kistje naar huis mocht. Extra speciaal omdat Marieke zelf aan de ziekte Parkinson lijdt en zelf ook eerder op de avond haar ervaring hierover had gedeeld.

Recordbedrag

Lex Knobben directeur van Stichting ParkinsonFonds nam de cheque in ontvangst en was overrompeld door het enorme bedrag en recordbedrag van 40.200,- euro.

Dank aan alle bedrijven

Ten slotte willen we alle aanwezige bedrijven ontzettend bedanken voor hun aanwezigheid, inzet en bijdrage aan het eindbedrag en de gezellige avond! Meer dan 30 bedrijven hebben meegeboden met een prachtig eindresultaat. Zie de foto onderaan deze pagina welke bedrijven aanwezig waren en het eindbedrag tot stand hebben gebracht! 

Naast de aanwezige bedrijven hebben ook de volgende aanwezigen op persoonlijke titel meegeboden: Leo van den Berg, Dirk Barten, Connie Wempe, DugroFood,Weder Dienstverlening, Fleur de Nijs, Dennys de Nijs, Koos Stam, Erna Wempe, Linda Stuvel, Dennie Dekker, Glas keukens, Ellen Hoogland, Hennie Neesen, Janet Lugtig, Margret Kruijer, Manon Wouters, Nicole Groen en Jet Strooper.

Klik hier voor de aftermovie!.

 

”HET EERSTE KISTJE” LEVERT RECORDBEDRAG VAN €40.200,- OP!

31 oktober 2023

Aardbeienteelt 2023 

”Een lastig teeltjaar, maar tevreden over onze nieuwe teeltkas!”

Sinds dit jaar telen wij onze aardbeien in onze nieuwe teeltkas. Dit geeft ons meer mogelijkheden om de aardbeien op een zo’n duurzaam en efficiënt mogelijke manier te telen. Hoewel een nieuwe teeltkas ons veel handvaten geeft, blijft factor ”weer” het meest van invloed op de aardbeienteelt. Zowel voor ons als voor vele collega aardbeientelers was 2023 een extreem lastig teeltjaar, waarbij de ”extreme weersinvloeden” enorm van negatieve invloed zijn geweest op de productie en ook de kwaliteit van de aardbeien. 2023 gaat dan ook de boeken in als zeer lastig jaar, maar ook een zeer leerzaam teeltjaar. Zie hier een opsomming van de uitdagingen dit jaar:

  • Donker voorjaar: Het voorjaar was erg donker met weinig zonnige dagen, waardoor de aardbeienplanten moeilijk groeiden. Hierdoor bleef de productie achter.
  • Hittegolf: Vervolgens was er een hittegolf van 2 weken in juni, waardoor de planten te snel groeiden en wij op dat moment overproductie hadden.
  • Tekorten: In de weken daarop ontstond een tekort, doordat de planten in de hittegolf al het meeste van de vruchten had afgegeven.
  • Matige productie door opkweek zomerteelt in hittegolf: Vervolgens ontstonden er in de zomer tekorten doordat de planten voor de zomerteelt in de opkweekfase 2 weken hittegolf hadden gehad wat nadelig was voor de productie.
  • Te snelle opkweek najaarsteelt: De planten voor de najaarsteelt waren geplant in de laatste weken van de zomervakantie, waardoor de aardbeienplanten in de opkweekfase extreem snel waren gegroeid.
  • Zacht najaar: Door het zacht najaar in combinatie met de warme weken van de zomervakantie in de opkweekfase, kwam de najaarsteelt snel in productie en zijn wij ook eerder klaar dan verwacht.

Aangezien wij zelf op factor ”weer” geen invloed kunnen uitoefenen kunnen wij evengoed tevreden zijn over het teeltjaar, doordat wat binnen onze macht lag wel goed is verlopen. Daarnaast zijn wij ook erg blij met onze nieuwe teeltkas, want als wij deze niet hadden gehad dan hadden wij veel grotere tekorten gehad en hadden wij per saldo ook nog minder uit de aardbeienplanten kunnen halen. Daarnaast zijn wij ook tevreden over de aanloop in onze nieuwe boerderijwinkel, waardoor wij hierdoor evengoed bijna al onze geteelde aardbeien in onze winkel hebben kunnen verkopen. Uiteraard hopen wij dat factor ”weer” in 2024 ons beter gezind is!

”Eerder klaar dan verwacht, maar nog genoeg redenen om naar onze winkel te komen”

Dit najaar konden wij voor de eerste keer aardbeien telen in onze nieuwe aardbeienkas. Onze verwachting was dat wij hierdoor tot begin december aardbeien zouden kunnen plukken voor de verkoop in onze winkel. Op dit moment is het eind oktober en zijn de trossen aan de aardbeienplanten al aardig uitgedund, waardoor er nog enkele weken geplukt kan worden en de teelt al rustig op zijn einde loopt. Waarna onze teelt voorbij is, zijn er collega telers die nog wel aardbeien plukken tot december. Indien enigszins betaalbaar zullen wij de aardbeienverkoop met Hollandse aardbeien doortrekken tot in december. Doordat veel telers net als ons eerder klaar zijn, kan het zijn dat er nauwelijks beschikbaarheid is, waardoor wij genoodzaakt zijn om eerder te stoppen met de verkoop van aardbeien. Uiteraard blijft onze winkel gewoon geopend met vele andere lokale seizoensproducten!

Openingstijden boerderijwinkel

Maandag t/m zaterdag tussen 9:00 -17:00 uur

 

Aardbeienteelt 2023 

21 juli 2023

AARDBEIENTERRAS BY BROERSEN

Ons boerderijterras heeft een grondige metamorfose ondergaan. Nu het zelfplukseizoen weer van start is het vernieuwde terras weer in gebruik genomen! Allereerst zijn er meer zitplaatsen gecreëerd voor zowel buiten als binnen. Ook zijn de looproutes aangepast om meer orde aan te brengen en meer rust te creëren. En het belangrijkste is dat u nu ook kunt genieten van topkwaliteit koffie met heerlijke aardbeienlekkernijen!. Hiervoor is een aparte terrasbalie gecreëerd en al het lekkers wordt gepresenteerd in prachtig servies. Dit komt komt zowel de smaakbeleving en de service ten goede!

AARDBEIENTERRAS BY BROERSEN

Meer zitplekken!

Ons huidige terras was beperkt in ruimte, waardoor deze al snel vol kon zitten op de drukke momenten van de dag. Daarnaast was het overdekte terras tot nog toe erg beperkt, waardoor bij een zomerse bui het gehele terras leegliep naar huis. Aardbeienplukken is daarnaast een ideaal uitje bij minder zonnig weer, dus dan is een overdekt terras wel erg fijn. Er is ongeveer 200 m2 buitenterras en 200 m2 overdekt terras bijgekomen. Dit moet voldoende zijn om zowel de bezoekers van de pluktuin als de bezoekers van de winkel te voorzien van een zitplek. Ons terras bestaat uit 2 gedeeltes.

Voor de gehele familie!

Het terras biedt plaats en zowel kleine als grotere families. De picknicktafels zijn er in verschillende maten en er staan er genoeg voor iedereen. Haal je aardbeienlekkernij of ijsje met drinken erbij af in de winkel en zoek een heerlijk plekje.

Kom voor de rust en de ruimte!

Fietsers, recreanten, bezoekers van de winkel of gewoon even lekker weg uit de drukte om te genieten van de rust en de ruimte. Dit kunnen zouden zomaar eens bezoekers kunnen zijn van ons nieuwe terras. De beste plek om tot rust te komen is het terras in onze druivenkas, en de ruimte voor de Druivenpergola tegen het parkeerterrein. Hier komt de nadruk op ontspannen genieten. Genieten van een heerlijke kop koffie met heerlijke aardbeienlekkernijen.

Heerlijke cappuccino met een aardbeienslofje

Vanaf dit seizoen is onze terraskaart naar een hoger niveau gebracht. Wij hebben een prachtige nieuwe koffiebonenmachine met heerlijke koffiebonen van Puro erin. Puro koffie staat voor topkwaliteit koffie met een duurzaam verhaal. Zo worden er bijvoorbeeld bomen terug geplant om het regenwoud in Zuid-Amerika te beschermen. De boerenmelk uit onze boerderijwinkel wordt gebruikt om onder andere een heerlijke cappuccino en latte macchiato te kunnen bereiden. Naast heerlijke koffie hebben wij ook heerlijke thee van Puro beschikbaar.

Onze terraskaart staat in het teken van hoe kan het ook anders de aardbei! Onze aardbeien komen overal in terug: aardbeienijs, gebak, fruitschaal, smoothie met aardbei en banaan. Als aardbeienliefhebber zit je hier helemaal op je plek! Wij zien u graag snel op ons nieuwe terras!

17 april 2023

Eerste aardbeien uit nieuwe aardbeienkas!

De eerste aardbeien uit onze nieuwe aardbeienkas zijn inmiddels geplukt! Dit is voor ons dit jaar een éxtra bijzonder moment, aangezien wij het afgelopen jaar veel tijd en energie in deze t nieuwe teeltkas hebben gestoken. Het voelt als een beloning voor het harde werk dat wij hier nu eindelijk zowel letterlijk als figuurlijk de vruchten van kunnen plukken. Wij hebben de aardbeien inmiddels al even voorgeproefd en kunnen jullie alvast verklappen dat de aardbeien weer heerlijk sappig en zoet zijn!

Aardbeienras Sonata

Sinds jaar en dag kiezen wij voor de teelt van het aardbeienras Sonata. Dit aardbeienras hebben wij gekozen vanwege de smaak en ook omdat deze op een duurzame manier zonder chemische bestrijdingsmiddelen geteeld kan worden. Hoewel dit aardbeienras veel aandacht en arbeid vraagt en ook de opbrengst lager ligt dan bij sommige andere aardbeienrassen kiezen wij heel bewust voor deze prachtige heerlijk zoete aardbei. De kostprijs en automatisch ook de verkoopprijs ligt hierdoor hoger dan de gemiddelde aardbei in de markt, maar wij vinden dat de smaak zwaarder telt en vele klanten van ons ook. Net als met vogels is de ene aardbei de andere niet, waardoor er vele soorten, maten en kwaliteiten aardbeien bestaan. ”Wij kiezen voor een aardbei van topkwaliteit met een smaaksensatie die op een duurzame wijze wordt geteeld!” Dit maakt onze aardbei uniek in zijn soort en daar zijn wij enorm trots op!

Grote aardbeien

De eerste aardbeien van het nieuwe seizoen zijn altijd de grootste van het gehele jaar. Dit komt doordat de plant erg rustig is opgegroeid in het voorjaar door de koude nachten en de niet al te warme dagen. Hierdoor heeft de plant veel tijd om al zijn energie in de eerste vruchten te steken. Na enkele weken worden de aardbeien weer iets kleiner en sorteren wij onze aardbeien ook uit in kleine en grote aardbeien. Maar zo groot als ze nu zijn, dat worden ze niet meer! Kom dat dus proeven, want vanaf nu zijn ze weer verkrijgbaar.

Nieuwe by Broersen bakjes

Sinds dit jaar kunt u onze by Broersen aardbeien ook herkennen aan onze nieuwe 500 grams aardbeienbakken. Deze aardbeienbakken zijn van karton gemaakt en zijn te herkennen door ons logo en ook is er enige informatie te vinden op de bakjes. Wij zijn erg blij met het resultaat en wij zijn benieuwd wat jullie ervan vinden! Geniet allemaal weer van een heerlijk aardbeienseizoen!

 

 

Eerste aardbeien uit nieuwe aardbeienkas!

29 maart 2023

Vernieuwde Boerderijwinkel by Broersen geopend!

De boerderijwinkel van by Broersen uit Warmenhuizen is in de afgelopen 15 jaar uitgegroeid van een stalletje aan de weg tot een jaarrond boerderijwinkel. De laatste jaren ontstonden er regelmatig rijen met bezoekers voor de ingang van de winkel om de asperges en aardbeien van eigen teelt te bemachtigen. ‘Vanwege de drukte hebben wij ruim 3 jaar geleden de eerste schetsen voor een nieuwe winkel gemaakt, waarna wij vrijdag (24-3-2023) de vernieuwde winkel hebben geopend voor de eerste bezoekers. Het was voor ons een race tegen de klok om de winkel gereed te krijgen voor de eerste asperges de grond uit kwamen” geeft Kay Broersen aan.

De witte asperges waren dit jaar iets later dan andere jaren door het frisse voorjaar tot nog toe en dat kwam niet geheel ongelegen voor de firma by Broersen. ‘Door de werkzaamheden aan de nieuwe winkel lag ons gehele bedrijf overhoop, waardoor er voor de gebruikelijke werkzaamheden voor de asperges weinig ruimte was. Doordat de asperges iets later zijn dan andere jaren konden wij ons volledig focussen op het afronden van de winkel en nu kunnen wij met een schone en frisse start beginnen aan het aspergeseizoen’ zegt Sem Broersen.

Met de nieuwe boerderijwinkel wilt by Broersen nog meer lokale streekproducten en seizoensproducten aanbieden aan een breed publiek bezoekers. De focus blijft voor de mannen van Broersen uiteraard op de eigen geteelde asperges en aardbeien, waarbij de nieuwe winkel ruimte geeft voor een completer assortiment. ‘Wij hopen met deze winkel onze klanten nog beter van dienst te kunnen zijn, zodat wij hier nog vele jaren met heel veel plezier mee door kunnen gaan. Wij hebben er in ieder geval heel veel zin in!’ zegt Kay.

BRON: Schager Nieuwsblad (Rodi Media)

Onze winkel is 7 dagen per week geopend, zie hieronder de openingstijden van onze nieuwe winkel! LET OP! Buiten de openingstijden van onze winkel is ook onze automaat nog geopend!

Lente 21 maart t/m 20 juni

Maandag 09:00 – 17:00
Dinsdag 09:00 – 17:00
Woensdag 09:00 – 18:00
Donderdag 09:00 – 18:00
Vrijdag 09:00 – 18:00
Zaterdag 09:00 – 17:00
Zondag 11:00 – 16:00*

*1e Paasdag & 1e Pinksterdag gesloten

Vernieuwde Boerderijwinkel by Broersen geopend!

25 maart 2023

ASPERGESEIZOEN 2023 VAN START!

Late start vanwege koude weer

Het aspergeseizoen 2023 is dan eindelijk van start! Het eerste kopje asperges liet zich dit jaar op 20 maart zien, wat een stuk later is dan de laatste jaren. Ter vergelijking in 2021 kwam 3 maart de eerste asperge boven de grond en 2022 al op 5 maart. Dit laat zien dan het huidige voorjaar een stuk frisser is dan de afgelopen jaren. Voor ons kwam deze iets latere start niet geheel ongelegen vanwege de werkzaamheden aan de nieuwe boerderijwinkel. Wat dat betreft waren de weergoden ons goed gezind dit jaar, zodat wij al onze energie in de winkel konden steken, waarna wij ons nu volledig kunnen focussen op het aspergeseizoen!

ASPERGESEIZOEN 2023 VAN START!

Teelt in Noord-Hollandse klei Sint-Maarten (’t Rijpje)

Onze aspergeplanten staan sinds 2017 in de Noord-Hollandse klei in Sint-Maarten. De teeltkas waar de asperges in worden geteeld is op 3 kilometer afstand van de Boerderijwinkel. Normaliter worden de witte asperges in het zuiden van het land geteeld vanwege de zandgronden. De zandgronden zijn namelijk geschikter om asperges in te steken dan de kleigronden. Dit komt doordat de grond een stuk losser is om een steekmes te gebruiken waardoor de asperges soepel geoogst kunnen worden. Doordat wij (Kay en Sem) zijn gestart met de teelt van groene asperges in 2013 hebben wij veel contacten opgedaan in ”aspergeland” waardoor wij ook in aanraking kwamen alternatieve teeltwijzen. Een van deze manieren is het telen van asperges in bakken met compost, waarbij de wortels van de plant in de klei staan en de asperge zelf in een laag van 30 cm compost groeit. Vervolgens hebben wij in 2017 de keuze gemaakt om te starten met de teelt van witte asperges door middel van bakkenteelt. Aspergeplanten gaan ongeveer 10 jaar mee, dus wij steken tot 2027 nog verse asperges in ’t Rijpje. Wij hebben al nieuwe teeltkassen op het oog om na 2027 door te gaan met de teelt van witte asperges. In het aspergeseizoen oogsten wij dagelijks verse asperges, waardoor wij deze ook dagvers in onze winkel kunnen aanbieden. Zie hieronder een foto van onze bakkenteelt in Sint-Maarten.

Unieke smaak!

Sinds de start in 2017 zijn wij overweldigd door de enorme belangstelling voor onze witte asperges. De ”aspergegekte” komt jaarlijks tot het hoogtepunt rond Pasen, waarbij mensen vanuit heel Noord-Holland bereid zijn om een ritje te wagen richting Warmenhuizen. Inmiddels hebben wij meerdere malen onze asperges qua smaak vergeleken met die van de asperges uit het zuiden van het land en wij kunnen het verschil duidelijk proeven! Onze unieke manier van telen in de kleigrond geeft onze asperges ook een unieke smaak. Wij krijgen regelmatig te horen dan onze asperges iets minder bitter zijn, maar toch vol van smaak. Kleigronden bevatten over het algemeen meer voedingsstoffen en mineralen dan de zandgronden, wat een logische verklaring kan zijn voor het smaakverschil.

Aspergebeleving in onze winkel!

De start van het nieuwe aspergeseizoen valt dit jaar samen met de opening van onze nieuwe boerderijwinkel. Eén van onze redenen voor de ontwikkeling van onze nieuwe winkel was het beter presenteren van onze asperges. Ook wilden wij onze bezoekers laten zien hoe onze asperges worden gesorteerd en geschild. Wij hebben achter onze winkel de nieuwe verwerkingsruimte voor onze onze asperges gecreëerd, waar onze asperges worden gesorteerd en geschild. Door de grote ramen achter in de winkel kunnen deze werkzaamheden vanuit de winkel worden bekeken. Hierdoor willen wij onze bezoekers het verhaal achter onze asperges nog beter mee te geven. Zie hieronder een sfeerimpressie van onze nieuwe winkel. Wij hopen u ook dit seizoen weer te mogen verblijden met onze asperges, aardbeien en meer en zien u graag terug in onze boerderijwinkel!

 

 

10 februari 2023

Kay en Sem 10 jaar ondernemers

Samen begonnen wij (Kay en Sem) 10 jaar geleden, toen 18 en 16 jaar, met de start van ons eigen bedrijf: Broersen Asperges. Een avontuur was het zeker, aangezien het voor ons een onbekende teelt was en daarnaast was de asperge een nog redelijk onbekend product voor ons. Tijd om eens terug te blikken op het begin van dit avontuur!

Van jongs af aan waren wij thuis al aan het meehelpen met de verschillende werkzaamheden op het bedrijf. In het voorjaar van 2012 kwam ter sprake dat Siem Stuyt uit Heerhugowaard zou stoppen met de groene asperges. Wij vonden de groene asperges wel een mooi product, omdat het goed bij de aardbeienteelt van onze ouders zou passen. Het valt immers in hetzelfde seizoen en het zijn beiden versproducten die de klant het beste direct bij de boer kan kopen. Onze ouders hadden hun handen op dat moment al vol met de aardbeien, dus voor hen was het geen optie om de teelt van groene asperges er nog bij te doen.

Na de zomer kwam het idee toch weer op tafel en zeiden we tegen onze ouders dat zij moesten beginnen met de aspergeteelt. Zij zagen het wederom niet zitten, omdat ze het druk genoeg hadden met de aardbeienteelt en verkoop. Onze ouders zeiden voor de grap: ‘Gaan jullie het zelf maar doen’. Wij keken elkaar aan en dachten: Nou, misschien is dat niet eens zo’n gek idee!

Na veel inlezen over de aspergeteelt en het bedenken van mogelijkheden voor de lokale afzet waren we heel enthousiast geworden. Daarom belden we Siem Stuyt op voor een afspraak en hebben we er samen met onze vader een kijkje genomen. Ilse dacht: Als ze daar zijn geweest zullen ze nog wel een paar keer achter de oren krabben en staan ze weer met beide benen op de grond. Het tegenovergestelde gebeurde en we kwamen nog enthousiaster thuis en het avontuur werd doorgezet. Wij waren overtuigd: Dit wordt ons ding en het is een gat in de markt!

In januari 2013 zijn we naar de KVK gegaan en hebben we een eigen bedrijf opgericht: Broersen Asperges. Jouw eigen naam aan producten hangen dat doe je alleen als iets echt goed is, dus onze focus zou liggen op de groene asperge van de beste kwaliteit. Andere namen passeerden ook de revue maar werden het niet. Vervolgens gingen we naar de bank om een rekening te openen. Een man en een vrouw stonden strak in het pak klaar om ons van dienst te zijn. We zaten in een kamertje en koffie werd gebracht. De meneer zette de koffie op tafel en zijn stropdas hing zo in de koffie. Dat was een mooie start.

Vervolgens hebben we alles geregeld, zodat we dat voorjaar meteen konden planten. Vanuit daar is alles verder ontwikkeld. Ons verdiende geld stopten we in ons bedrijf, dus konden we zonder lening beginnen. Met de hulp van 20 vrienden hebben wij de eerste groene asperges met de hand in de grond geplant, achter de aardbeienkas. Daarna hebben we het op een feestelijke wijze met elkaar gevierd.

Nu tien jaar later hadden we nooit verwacht dat dit kleine begin zo verder zou doorgroeien tot waar we nu staan met by Broersen. In 2017 is Broersen Asperges samen gegaan met het bedrijf van onze ouders onder de nieuwe naam by Broersen. De afgelopen jaren zijn er flinke stappen gezet en de samenwerking met onze ouders ging top. Na het afronden van onze opleidingen – Kay ‘Bedrijfseconomie’ en Sem ‘Tuin en Akkerbouw’ – zijn wij eerst parttime voor by Broersen gaan werken. Zo konden wij ook elders werkervaring opdoen. In 2019 kwam het gezamenlijke besluit om beiden 100% te focussen op by Broersen.

Dit jaar gaan wij met veel zin en volle energie verder. Helaas met z’n drieën, want het gemis van onze vader Ruud (2020) blijft. Maar wel samen met onze fantastische moeder, wat doet zij het goed!

Dit jaar gaan we weer onze stinkende best doen om er een geslaagd seizoen van te maken voor onze klanten. Met z’n drieën, met de nieuwe aardbeienkas en in een splinternieuwe boerderijwinkel. En natuurlijk ook met ons fantastische team van vast winkelpersoneel en scholieren!

Kay en Sem 10 jaar ondernemers